In

Cafeïne of coffeïne is ook bekend onder de naam theïne, matheïne/mateïne en guaranine. Cafeïne is een alkaloïde die onder andere voorkomt in koffiebonen, thee, maté, guarana en cacaobonen.
Cafeïne als zuivere stof ziet eruit als wit poeder en smaakt bitter. Cafeïne is een milde psychoactieve stof en heeft een stimulerende werking. Veel mensen merken de effecten al binnen enkele minuten. Het piekniveau bevindt zich rond de veertig minuten na inname. Dat is het moment dat de effecten het meest merkbaar zijn. De hoeveelheid cafeïne in producten zoals koffie en thee varieert, maar de American Academy of Sleep Medicine hanteert de volgende schattingen:
• Een kopje espresso (1 ounce of 28 gram) – 64 milligram
• Een kop thee (8 ounces of 226 gram) – 47 milligram
• Een blik frisdrank (12 ounces of 340 gram) – 45 milligram
• Een groot blik energydrink (16 ounces of 453 gram) – 158 milligram

De effecten van cafeïne kunnen de hele dag aanhouden. De stof kan in het lichaam blijven hangen en kan subtiele gevolgen hebben, zelfs nadat de merkbare effecten zijn verdwenen. Bijna volledige cafeïnetolerantie kan al optreden na één tot vier dagen van veelvuldige inname. Naarmate het lichaam resistent wordt voor de stof, merken mensen die regelmatig cafeïne consumeren de effecten ervan in verminderde mate op. Daar staat tegenover dat bij iemand die erg gevoelig is voor de stof, de effecten uren of tot zelfs de volgende dag kunnen aanhouden.
Hierdoor kan het leiden tot een slaap van mindere kwaliteit en kan het zelfs het slaappatroon verstoren afhankelijk van iemands gevoeligheid en hoeveel diegene heeft geconsumeerd. De meeste volwassenen kunnen veilig 200 tot 300 milligram per dag consumeren mits het minimaal zes uur voor het slapengaan wordt ingenomen. Als dit wordt overschreden kan dit leiden tot problemen met de slaap.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken